7 tips | zo trek je via huidige medewerkers nieuwe aan
Eerder dit jaar hielden we met STICKY TALENT een inspirerende lunchsessie boordevol tips & tricks om jouw huidige medewerkers als ambassadeurs in te zetten in het aantrekken en aanwerven van potentieel nieuw talent. In deze blog delen we de tips voor wie er niet bij kon zijn. Heb je er vragen bij? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren.
1. referral recruitment
Via een referralprogramma maak je gebruik van het netwerk van jouw medewerkers in ruil voor een incentive. Het is interessant voor jouw als bedrijf omdat de kans op een goede match groot is, jouw poule aan potentiële sollicitanten groter wordt, het sollicitatieproces korter en vooral ook goedkoper kan verlopen.
En natuurlijk is het ook interessant voor jouw huidige medewerkers. Het kan tegelijkertijd een financiële en betrokkenheidsboost met zich meebrengen. Let wel, er zijn ook enkele aandachtspunten. Zo zijn de interne communicatie, het type incentive en de opvolging van een referral van cruciaal belang om de slaagkans te verhogen.
2. werken-bij-video
Met een werken-bij-video geef je (potentiële) sollicitanten een blik achter de schermen bij jouw bedrijf, ter aanvulling van de vacatureteksten die online te vinden zijn. Kiezen voor video is interessant, enerzijds omdat het een stuk beter verspreid dan pakweg een foto, laat staan een platte tekst, maar anderzijds natuurlijk ook omdat je een authentiek beeld schept van hoe het is om te werken in jouw bedrijf.
In een werken-bij-video laat je jouw huidige medewerkers aan het woord terwijl zij het werkgeversmerk zichtbaar kunnen uitdragen naar de buitenwereld. Afhankelijk van de kwaliteit die je wenst, kan je zo’n video met gsm of cameratoestel maken. Verder hou je het best kort en krachtig, voorzie je voldoende sfeerbeelden en ondertitel je.
3. activeer medewerkers op linkedin (e.a. social media)
Verder is LinkedIn bij uitstek hét sociaal medium om met professionals in contact te komen. En ook daar kunnen jouw huidige medewerkers aan bijdragen. Motiveer hen bijvoorbeeld om bedrijfscontent interessant te vinden, te delen of misschien zelfs zélf te laten verspreiden. Tag ook iedereen als medewerker van jouw bedrijf door hen te linken aan de bedrijfspagina. Zo toon je een wij-gevoel naar de buitenwereld toe.
4. laat hen getuigen via testimonials
Laat jouw huidige medewerkers getuigen over de bedrijfscultuur, het DNA en de waarden van jouw bedrijf. Het draagt bij aan een authentieke manier van communicatie over het werkgeversmerk naar de buitenwereld toe.
Vergelijk het gerust met de waarde die een klantenreferentie voor jouw bedrijf of corporate brand heeft. En opnieuw: medewerkers laten getuigen zorgt voor een hogere betrokkenheid van huidige medewerkers en een blik achter de schermen voor toekomstige medewerkers. Van belang is wel om de medewerkersreferenties te verankeren in je marketing- en communicatieplan
5. betrek hen bij het aanwervingsproces
Je hebt het misschien al door: betrokkenheid van je medewerkers is een centrale schakel in zowel je aantrekking- als je aanwerving- en retentiebeleid. Enkele manieren om je medewerkers in dat tweede luik te betrekken, zijn:
- Laat collega’s mee zoeken naar collega’s in LinkedIn of een andere cv-databank en laat hen een eerste contact leggen met potentiële nieuwe medewerkers.
- Laat het (tweede) sollicitatiegesprek doorgaan met naast collega’s om een informelere setting te creëren en de sollicitant in kwestie extra vragen te laten stellen over bv ongeschreven regels, bedrijfscultuur…
- Laat een naaste collega de mensen die hun cv insturen opbellen voor een eerste screening / kennismaking.
Uiteindelijk is het doel steeds om er een win-winsituatie van te maken. Naast een hogere betrokkenheid, krijgen collega’s van andere departementen ook meer inzicht in het HR- en administratieproces dat bij aanwervingen komt kijken.
6. betrek hen bij de merkcommunicatie
Maak je medewerkers niet enkel het gezicht van jullie werkgeversmerk, maar ook van jullie corporate merk. Waarom? Als jouw medewerkers achter de producten en diensten van hun werkgever staan, boost dat productiviteit en motivatie. Bovendien zorgt het voor een extra touchpoint voor sollicitanten die meer info over het bedrijf opzoeken én kan jouw corporate merk als differentiator fungeren in het overgrote aanbod van vergelijkbare functies en contractuele voordelen.
7. maak gebruik van een perceptieanalyse
Met een perceptieanalyse geef je jouw medewerkers een stem en objectiveer je jouw werkgeversmerk. Waarom zou je dat willen? Er zijn een aantal redenen:
- De objectiviteit verhoogt doordat je concrete cijfers vergaart om bepaalde veronderstellingen of emoties te staven.
- De resultaten zorgen voor een houvast in de interne, externe en werkgeverscommunicatie.
- Een gedeelde verantwoordelijkheid ontstaat: iedereen is mee verantwoordelijk voor het resultaat én het vervolg.
Extra tip: door een perceptieanalyse anoniem te maken, creëer je een gevoel van veiligheid voor je medewerkers. Ook de communicatie rond het waarom, hoe en wat van de analyse is van enorm belang om een veilig kader te scheppen.