FAQ: veelgestelde vragen

Tijdens onze gesprekken met prospecten en klanten merken we dat er nog onduidelijkheid is over enkele sleutelwoorden binnen de wereld van talentmanagement en employer marketing. Et voilà, toen was er deze FAQ pagina om alles scherp te stellen. Mis je iets op deze pagina? Laat het ons onderaan weten. 

Veel leesplezier!

FAQ

Met STICKY TALENT begeleiden we kmo’s bij hun talentmanagement: vanaf het aantrekken van talent (attract), over het aanwerven van talent (hire), tot en met het behouden van talent (retain). Via workshops en opleidingen stomen we jouw onderneming klaar om zich te positioneren als werkgever en die lijn door te trekken in de online en offline communicatiestrategie,  sollicitatiebeleving en het retentiebeleid. Dat alles doen we op basis van de inzichten van jouw huidige medewerkers. 

Gerelateerde content: Sticky Services

Nee, dat zijn we niet. Het neemt niet weg dat we in de attract-fase diensten aanbieden die overeenstemmen met wat employer branding agencies ook aanbieden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het definiëren van een employer brand of werkgeversmerk, de opmaak van een communicatiestrategie- en of plan rond werkgeverscommunicatie of de creatie van werken-bij-video’s. De twee grote verschillen zijn dat we de uitwerking niet zullen overnemen in de vorm van consultancy, maar de kennis overdragen én dat we niet stoppen bij de eerste stap in de cirkel van talentmanagement, maar ook overgaan tot aanwerving- en retentiebeleid.

Nee, ook dat zijn we niet. Ons moederbedrijf Ufinity is een selectiepartner voor de financiële afdeling. STICKY TALENT werkt op bedrijfsniveau en sectoroverkoepelend en gaat het selectieproces niet van je overnemen, maar jouw medewerkers opleiden om het zich eigen te maken, in lijn met het werkgeversmerk. Indien er (nog) geen interne recruiter aanwezig is, kunnen wij wel zorgen voor tijdelijke ondersteuning in de vorm van recruitment-as-a-service. 

Nee, we zijn geen HR consultancy bedrijf met onze eigen payroll consultants. We willen de kennis rond rekrutering en sollicitatiebeleving bij jullie in huis overbrengen bij de juiste personen. Indien er (nog) geen interne recruiter aanwezig is, kunnen wij wel zorgen voor tijdelijke ondersteuning in de vorm van recruitment-as-a-service. 

We geloven dat het voor een duurzaam verhaal nodig is dat er een (parttime) marketeer in dienst is voor het vermarkten van je (werkgevers)merk. Uiteraard begrijpen we ook dat dat niet voor ieder bedrijf een haalbare kaart is. Indien er (nog) geen interne marketeer aanwezig is, kunnen wij zorgen voor tijdelijk de marketingondersteuning overnemen of op langere termijn aanbieden in de vorm van marketing-as-a-service. 

Indien er (nog) geen interne recruiter aanwezig is, kunnen wij wel zorgen voor tijdelijke ondersteuning in de vorm van recruitment-as-a-service. Als die behoefte er niet is, leiden wij de persoon op die de taken rond recruitment op zich zal nemen in jullie bedrijf. 

Je kan recruitment marketing het best vergelijken met je corporate marketing: waar je bij corporate marketing jouw merk met bijbehorende producten en/of diensten in de markt zet, doe je dat voor recruitment marketing met je werkgeversmerk, met als doel om via jouw huidige medewerkers nieuwe medewerkers aan te trekken.

Bij talentmanagement maak je de volledige cirkel van het aantrekken, aanwerven en behouden van talent rond. Je begeeft je daardoor in drie takken van sport die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, namelijk: marketing, recruitment en HR. 

Een werkgeversmerk – of employer brand – kan je eigenlijk het best vergelijken met jouw product- of dienstenmerk – of corporate brand. Daar waar je bij een corporate brand gaat inzetten op merkbekendheid in functie van verkoop van je product of dienst bij huidige en nieuwe klanten, wil je bij je employer brand inzetten op werkgeversmerkbekendheid in functie van je samenwerking met huidige én potentieel nieuwe medewerkers.

Gerelateerde content: Een werkgeversmerk: wat, waarom en hoe?

In een talentprofiel – of candidate persona – schets je een realistisch beeld van een ideale kandidaat voor jouw bedrijf. Het gaat verder dan pure kennis, diploma’s of kunde, want houdt in de eerste plaats rekening met de behoeften, waarden en ambities van een potentiële sollicitant. Daarnaast definieert het hoe jouw bedrijf als werkgever – via o.m. bedrijfscultuur, bedrijfsstructuur, leiderschaps- en communicatiestijlen en voorwaarden – kan beantwoorden aan die zaken. In marketingtermen vergelijk je een talentprofiel met je buyer persona.

Gerelateerde content: Talentprofiel of candidate persona: what’s in a name?

Een perceptieanalyse is er om jouw werkgeversmerk te objectiveren. Via een bevraging bij alle huidige medewerkers diepen we de interne bedrijfscultuur, bedrijfsstructuur, waarden & normen en leiderschapstijl uit om het werkgeversmerk, het dna en talentprofielen voor jouw bedrijf als werkgever in eerste instantie te definiëren en vervolgens ook te positioneren.

Gerelateerde content: Perceptieanalyse

In een employer value proposition vat je samen wat jouw USP’s als werkgever zijn. Welke waarde creëer jij als werkgever voor je medewerkers? En liefst ook: wat onderscheidt jou dan van andere werkgevers die soortgelijke functies in dezelfde regio aanbieden? Met andere woorden: wat maakt jou als werkgever uniek?

Een employer Net Promotor Score geeft aan hoe betrokken en loyaal jouw medewerkers zijn. Het biedt antwoord op de vraag “Hoe waarschijnlijk is het dat je jouw werkgever zou aanbevelen bij anderen?” Het meet met andere woorden jouw employee engagement – of zelfs ruimer employee experience – en is relevant omdat motivatie en betrokkenheid van medewerkers een één-op-één relatie hebben op retentie binnen jouw bedrijf. De score ligt tussen -100 en 100. Hoe hoger jouw score, hoe hoger het ambassadeurschap bij medewerkers binnen jouw bedrijf. We kunnen spreken van een goede score vanaf +10. 

De werknemer krijgt een 10-puntsschaal van 0 tot 10, waarbij 0 helemaal niet waarschijnlijk is en 10 uiterst waarschijnlijk. De antwoorden van de werknemers worden als volgt in drie categorieën ingedeeld: (1) Beoordelingen tussen 0 en 6 worden beschouwd als detractors. (2) Beoordelingen tussen 7 en 8 worden beschouwd als passives. (3) Beoordelingen tussen 9 en 10 worden beschouwd als promoters. De eindsom bereken je als volgt: ((Aantal employee promoters – Aantal employee detractors) / Totale antwoorden) x 100.

Alles gevonden wat je zocht? Super! Of ontbreekt er toch nog iets op deze FAQ-pagina? Laat het ons weten en we voegen ze toe!