Talentprofiel of Candidate Persona: what's in a name?
In deze blog gaan we dieper in op de opbouw en waarde van een talentprofiel of candidate persona bij het definiëren van je werkgeversmerk en vormgeven van je aanwervingsstrategie. Vergelijk het gerust met een buyer persona in een salescontext.
1. wat zijn de bouwstenen?
In een talentprofiel schets je een realistisch beeld van een ideale kandidaat voor jouw bedrijf. Het gaat verder dan pure kennis, diploma’s of kunde, want houdt in de eerste plaats rekening met de behoeften, waarden en ambities van een potentiële sollicitant. Daarnaast definieert het hoe jouw bedrijf als werkgever – via o.m. bedrijfscultuur, bedrijfsstructuur, leiderschaps- en communicatiestijlen en voorwaarden – kan beantwoorden aan die zaken.
2. waarom zou ik inzetten op een talentprofiel?
De belangrijkste reden om te kiezen voor een talentprofiel, is om een beter inzicht te krijgen in jouw doelgroep. Dat inzicht vormt namelijk de basis voor alle interne en externe communicatie rond talentwerving. Denk daarbij bijvoorbeeld aan je vacatureteksten, de briefing van je medewerkers, de briefing van eventuele externe recruitmentpartners, de sollicitatiegesprekken en bij uitbreiding de volledige sollicitatieprocedure. Daarnaast krijgt ook jouw marketingteam meer inzicht in jouw doelgroep om zo gerichtere campagnes op te zetten in het aantrekken van relevant talent.
3. hoe definieer het?
De meest objectieve manier om jouw werkgeversmerk te definiëren, is erg voor de hand liggend: via jouw huidige medewerkers. Doordat zij dag in dag uit voor jouw bedrijf aan de slag zijn, zijn ze jouw gouden bron aan informatie over jouw werkgeversmerk.
Hoe we dat bij STICKY TALENT aanpakken? Wel, via een perceptieanalyse bij al jouw medewerkers, met als resultaat: een werkgeversmerk én een talentprofiel als basis voor de communicatiestrategie rond jouw employer brand.