Wat is een werkgeversmerk of employer brand?
Een werkgeversmerk – of employer brand – kan je eigenlijk het best vergelijken met jouw product- of dienstenmerk – of corporate brand. En de woorden zeggen het eigenlijk zelf.
Daar waar je bij een corporate brand gaat inzetten op merkbekendheid in functie van verkoop van je product of dienst bij huidige en nieuwe klanten, wil je bij je employer brand inzetten op werkgeversmerkbekendheid in functie van je samenwerking met huidige én potentieel nieuwe medewerkers.
1. wat zijn de bouwstenen?
Jouw werkgeversmerk definieert hoe het is om bij jouw bedrijf te werken: wie ben jij als werkgever? Het is opgebouwd uit de interne bedrijfscultuur, de bedrijfsstructuur, de waarden & normen en de (verschillende) leiderschapsstijl(en) die binnen jouw bedrijf heersen.
2. waarom zou ik inzetten op een werkgeversmerk?
Eigenlijk gaven we in de inleiding van deze blog al deels antwoord op die vraag: je wil bekendheid creëren naar potentiële nieuwe medewerkers. Hoe concreter én vroeger in het sollicitatieproces de potentiële sollicitanten inkijk krijgen in jouw werkgeversmerk, hoe relevanter hun kandidaturen zullen worden.
Maar inzetten op je werkgeversmerk heeft ook voordelen voor jouw huidige medewerkers. Door hen een stem te geven in de definiëring, positionering en visualisering ervan, kunnen zij zich gaan profileren als ambassadeurs van jouw werkgeversmerk.
3. hoe definieer het?
De meest objectieve manier om jouw werkgeversmerk te definiëren, is erg voor de hand liggend: via jouw huidige medewerkers. Doordat zij dag in dag uit voor jouw bedrijf aan de slag zijn, zijn ze jouw gouden bron aan informatie over jouw werkgeversmerk.
Hoe we dat bij STICKY TALENT aanpakken? Wel, via een perceptieanalyse bij al jouw medewerkers, met als resultaat: een werkgeversmerk én een talentprofiel als basis voor de communicatiestrategie rond jouw employer brand.
4. hoe breng ik het naar buiten?
Uiteraard wil je jouw werkgeversmerk in een aantrekkelijk jasje gieten. Een handig middel om van te starten, is een elevator speech. Daarmee zet je in op de zogeheten “why”, met antwoorden op vragen zoals: Waarom zou je hier voor moeten kiezen? Welke voordelen heeft het voor jou? Welke meerwaarde levert het jou op?
Maar natuurlijk stopt het daar niet. Van zodra de elevator pitch neergepend staat, is het tijd om het ook strategisch, structureel en visueel uit te dragen via allerlei online en offline kanalen. Wil je daar graag hulp bij? Dan is STICKY TALENT de partner die je zoekt.